A taxis-tiltakozás margójára.

Elvben még talán egyet is tudnék érteni azzal a céllal, hogy egy adott szolgáltatási szektorban mindenkire egyformán vonatkozzanak a szabályok és mindenki csak legálisan, az adófizetési és egyéb kötelességeinek eleget téve végezzen gazdasági tevékenységet.

A konkrét esettel kapcsolatban mégsem tudok ennyire egyértelműen a tüntetők mellé állni, aminek több oka is van.

Az első mindjárt az, hogy nem is teljesen világos, hogy mit is akarnak. Az egyik hírben, valamint a tüntetés alatt kifeszített hatalmas molinón az áll, hogy "Tiltsák be az Ubert", a következő mondatban pedig azt hangoztatják, hogy őket nem zavarja az Uber, csak legyenek azonosak a feltételek.

a "Kapcsolják ki az Ubert!" felkiáltások és egy-két, médiában megjelent megnyilvánulás pedig arra enged következtetni, hogy a tüntetők nagy részének halvány lila fogalma sincs arról, hogy hogyan is működik az Uber, ami ellen ekkora nagy hévvel tiltakoznak.

Sajnos az sem igazán segít a közvéleményt az ügy mellé állítani, ahogy a tüntetésben résztvevő taxisok viselkednek. A már jól megszokott kopasz fej-kapucnis pulcsi-bőrkabát-farmer tipikus hiénataxis megjelenés mellett a káromkodó, rendőröket leszúrással fenyegető nem túl bizalomgerjesztő személyek nem pont azok akikkel az átlagember szívesen ülne egy autóban.

De nézzük is, hogy miről is van nagyban szó.

A tavaly augusztusban megjelent 175/2015-ös kormányrendelet szabályozza a személygépkocsival történő személyszállító vállalkozások, valamint diszpécserszolgálatok működését. Ezen kívül a taxisoknak van külön taxis rendeletük is.

A fenti kormányrendelet 2 részre bontja a személyszállítási szolgáltatásokat:

  1. Vannak a taxisok, akiknek sárga rendszámú sárga autóval, valamint egyéb feltételek megléte mellett engedett meg a személyszállítás.
  2. Aztán vannak az úgy nevezett személygépkocsis személyszállítók, akikre majdnem ugyanazok a feltételek vonatkoznak mint a taxisokra, kivéve, hogy nem kell a rendszámnak és az autónak sárgának lenni. Ez utóbbi szolgáltatást viszont csak és kizárólag bizonyos egyéb tevékenységekkel kapcsolatosan lehet végezni, úgy mint szálláshely szolgáltatás, rendezvényszervezés, utazásszervezés, oktatási tevékenység, autóbuszos, hajós, valamint légi személyszállítás.

Mindkét szolgáltatónak le kell tenni egy szakmai vizsgát (a taxisoknak taxis vizsgát, a személygépkocsis személyszállítóknak pedig, meglepő módon, személygépkocsis személyszállító vizsgát), ami egyébként igen nagy átfedésben van egymással.

Mindkét szolgáltatónak le kell vizsgáztatni az autóját személyszállításra, ami azt jelenti, hogy meg kell felelni bizonyos (közel azonos) feltételeknek, ami vizsgát évente meg kell újítani.

Utasbiztosításra is szüksége van mindkettőnek, amit vagy úgy old meg, hogy letétbe helyez 50 ezer forintot utasülésenként, vagy biztosítást köt.

Ha vállalkozó formában végzi a tevékenységet akkor le kell tenni mindegyiknek egy személyszállító vállalkozó vizsgát, ami teljesen azonos mindkét szolgáltató esetében.

Tehát, elméletileg van egy olyan lehetőség, ahol lehet sárga rendszám nélkül is személyt fuvarozni, csak épp a törvényalkotók ezt úgy alakították ki, hogy at Uber ne férjen ebbe bele, így ha akarnák sem tudnák jelenleg Magyarországon legálisan üzemeltetni a rendszert. Ennek ellenére már egyre több Uber sofőr rendelkezik személyszállító szakvizsgával, sőt vállalkozóival is, ami egyébként nem egy ördöngösség, hiszen kisvállalkozói átalányadózóként havi 50 ezerből meg lehet úszni az adófizetést (amit egyébként sok taxs is tesz), sőt, főállás mellett részmunkaidős vállalkozóként 25 ezerből is.

A becsületes adófizető taxis vs. illegális, adóelkerülő uberes helyzetet láttatni kívánóknak meg azért nehéz hinni, mert köztudomású, hogy a taxisok igen kis hányada ad számlát az utazásról, valamint legendák százai keringenek arról, hogy hogyan működnek "okosban".

De hogyan is működik az Uber?

Elhangzottak olyan vádak is a taxis tüntetők részéről, hogy az Uber sofőrök nem adnak számlát. Ez teljes mértékben igaz is, hiszen az uber sofőr nem kap az utastól egyetlen fillért sem, így neki nem is kell számlát kiállítania az ügyfél felé.

A rendszer úgy működik, hogy az ügyfél beregisztrál az Uber honlapján, majd megadja a bankkártya adatait, onnantól kezdve minden tranzakció automatikusan történik, minden utazás után. Az Uber levonja a megfelelő összeget az utas számlájáról, aminek egy bizonyos részét (75-80%) kifizet a sofőrnek. Így számlázási kötelezettsége a vállalkozóként tevékenykedő sofőrnek az Uber felé lenne, nem az utas felé. Mivel minden online történik, így valószínűleg papír alapú számlát nem is fogadna el és nem is kell neki. Az online bizonylatok ugyanúgy a bevallás részét képezhetnék, ha az uberezésre a jogszabály lehetőséget adna.

Uber sofőrnek regisztrálni pedig szükség van egy csomó mindenre, kezdve az erkölcsi bizonyítványtól az autó forgalmiján és biztosításán keresztül személyszállító szakvizsgára, és még fél tucat egyéb igazolásra, valamint az autó minden oldaláról képet is kell feltölteni, hogy lássák, hogy megfelel-e a követelményeknek. Erről írt egy cikket a 444.hu is, ami itt tekinthető meg.

Ha a tisztelt törvényhozók az Ubert legális szolgáltatóvá akarnák tenni, akkor egy nagyon egyszerű megoldással megtehetnék. Elég lenne a 175/2015-ös Kormányrendeletben belevenni a közösségi személyszállítást a személygépkocsis személyszállítási szolgáltatások közé és máris a törvényeknek megfelelően, vizsgázott sofőrökkel, vizsgázott autókkal, bejegyzett, adófizető vállalkozókkal működne a rendszer.

Ha esetleg még több adót szeretnének belőle, akkor pedig szinte biztos vagyok benne, hogy meg lehetne egyezni az Uberrel, hogy csináljanak egy hazai leányvállalatot, amivel pedig leadózzák a náluk maradt 20-25%-os jutalékukat. Tekintve, hogy egy világméretű cégről van szó, biztos nem vágná őket földhöz.

Kérdés, hogy ez miért nem történik meg?

Ha pedig a világméretű cégnél tartunk, akkor ne felejtsük el azt a tényt sem, hogy rengeteg külföldi turista érkezik az országba, akiknek már ott lapul a zsebükben az Uber alkalmazás, ami így kézenfekvő megoldást kínál nekik Magyarországon is a megfizethető, biztonságos utazásra, ezáltal az Uber közvetlenül a turizmussal is összefüggésbe hozható, mégpedig pozitív módon, ellentétben a hazai taxistársadalom egyes tagjairól, akiről rémhírek terjengenek szerte a világban.

Miért szeretik az utasok az Ubert?

Egyrészt, valószínűleg azért mert olcsóbb mint a taxi, de hangzott már el nem egy olyan hozzászólás is, főleg a mostani taxistüntetés kapcsán, hogy ha ugyanannyiba kerülne, mint a taxi akkor is az Ubert választanák, mégpedig azért mert kényelmes és praktikus az alkalmazás, valamint az is az okok között szerepelt, hogy az út után azonnal lehet értékelni is a sofőrt, így a sofőrök motiváltak abban, hogy mindig elégedett legyen az utas.

A másik ok pedig, amit szintén sokan hangoztattak, hogy a taxisok rossz híre miatt akkor sem utaznának taxival, ha az Uber megszűnne.

Ehhez, valljuk be, tevékenyen hozzátettek a taxis tüntetők is, a nem túl színvonalas megnyilvánulásaikkal, valamint megjelenésükkel, de a rengeteg városi legenda sem segít, amit róluk hallani mindenfelé.

A vezess.hu oldalon megjelent, "Így működik a taxismaffia" című cikke szerint, amit egy volt taxissal készítettek, egy "Mercis" becenevű figura uralja a belvárosi taxidrosztokat, amiért 300 ezer forintot kell fizetni, ha valaki oda akar állni. A taxisok állítólag sosem mernek feljelentést tenni, mert félnek a retorzióktól.

Erről egyszer mesélt nekem egy idősebb taxis bácsi is akivel utaztam. Ezt mondta, hogy mindenki fél tőle, mert autók kerekének kiszúrásával, sőt az autók felgyújtásával fenyegetik őket ha valaki oda mer állni az "Ő helyükre".

Itt viszont felmerül a kérdés, hogy valójában ki miatt is nem tudnak megélni a tisztességes taxisok?

Nem lehet, hogy a teljes taxis szakmát rossz hírbe hozó hiénák, valamint a 300 ezret egy taxidrosztért bekaszáló, a többi taxist fenyegető "Mercis"-félék többet ártanak nekik, mint az Uber?

Miért nem tüntetnek a taxis szakma megtisztításáért? Miért nem fognak ugyanígy össze és tüntetik el az útból ezt a "Mercist"? Ha 20-30 autóval odaállnának minden droszthoz mit tudna tenni az a "Mercis" és a maroknyi bandája? Felgyújtanák a város összes céges taxiját?

Ha mindenki tud erről a jelenségről miért nem tesznek ellene, sem a BKK, sem a hatóságok?

Ezek után nem vagyok meggyőződve arról, hogy az Uber a taxis társadalom főellensége?

Apropó, azt ugye feltűnt, hogy az Ubert betiltani kívánó taxisok igen nagy része "mezítlábas taxis"?

Nem lehet, hogy inkább az zavarja őket, hogy az Uber egy olyan rendszer ahol az utas védve van a "szokásos" taxis trükkök ellen, és előre kiszámítható az utazási távolság és a fuvardíj?

Egyébként, ha hosszú távon számolunk, akkor az Uber sem sokkal olcsóbb, tekintve, hogy teljesen más üzleti modellben működik mint a hagyományos taxi, így van amikor az alacsony alapdíjon utazik az utas, és van amikor emelt áron, a kereslet-kínálat függvényében. A jelentős különbség viszont az, hogy az emelt árról az ügyfél még a megrendelés előtt tájékoztatva van, így el tudja dönteni, hogy megfelel-e ez neki, vagy megvárja amíg az emeltdíjas időszak elmúlik.

Ezen kívül, sok országban (Magyarországon még nem) több kategóriában is elérhető a szolgáltatás. Az UberX, ami Magyarországon is elérhető, a legolcsóbb kategória. Aki ennél szebb és nagyobb autót akar annak ott van az Uber Black, ami kicsit drágább, aki pedig ennél is többre vágyik annak az Uber Lux, ami felső kategóriás autókkal szolgáltat, vagy az Uber SUV, ami városi terepjárókkal. Ebben is lényegesen különbözik a hagyományos taxi-modelltől.

Kíváncsian várom a fejleményeket és, hogy mit lépnek az ügyben a döntéshozók. Elkaszálnak egy nemzetközi szolgáltatást, hogy megvédjék pár kiskakas szemétdombját (ami mellesleg nem lenne túl demokratikus és a piacgazdasággal összhangban lévő lépés, bár nem hiszem, hogy ez őket zavarná), vagy hallgatnak az új idők szavára és  megértik, hogy nem lehet a fejlődésnek útját állni. Ez utóbbi esetben megfelelően szabályozott mederbe terelni és hagyni, hogy az utas válasszon, hogy kivel szeretne utazni.